CHRZEŚCIJAŃSKIE KORZENIE EUROPY
Wzór wierzącego władcy
Powołaniem Ludwika Capeta był tron Francji. Urodził się on 25 kwietnia 1214 r. za panowania swojego dziadka króla Filipa II Augusta z dynastii Kapetyngów.
Wojciech Roszkowski
profesor historii
Rodzicami Ludwika byli Ludwik VIII Lew oraz Blanka Kastylijska. Ludwik był szóstym z kolei dzieckiem swoich rodziców, jednak starsze rodzeństwo poumierało bardzo wcześnie, więc dojrzewał jako najstarszy syn i dziedzic tronu. Dziadek Ludwika odniósł spore sukcesy w jednoczeniu pod swą władzą różnych części królestwa Franków, które odpadły od korony francuskiej w okresie podziału dzielnicowego z wieków IX i X.
MŁODY KRÓL
Kiedy w lipcu 1223 r. król Filip II August umarł, tron Francji objął jego syn Ludwik VIII. Zmarł on jednak przedwcześnie w 1226 r. Jego następcą został w wieku dwunastu lat Ludwik IX. Aby zminimalizować opór wasali, Blanka Kastylijska doprowadziła do błyskawicznej koronacji chłopca w katedrze w Reims. Był on zresztą dobrze przygotowany intelektualnie i duchowo do przyjęcia korony. Podczas koronacji okazywał niezwykłe poruszenie. Cytował słowa psalmu: „Do Ciebie, Panie, wznosi się moja dusza, w Tobie pokładam moją ufność” (por. Ps 25,1-2) i prosił Boga o rozum, siłę oraz umiejętność sprostania zadaniu, za które uznał służbę Bogu i ludziom oraz obronę Kościoła. Do pełnoletności młodego króla wspomagała go matka jako regentka. Poza głęboką pobożnością, którą natchnęła syna, Blankę Kastylijską cechowała niespożyta energia. W 1230 r. Blanka stawiła czoła najazdowi angielskiemu. W wojnie tej młody Ludwik zdobył doświadczenie wojskowe.
Pełnię władzy oddała Ludwikowi IX w 1236 r. Nieco wcześniej, bo w 1234 r. Ludwik poślubił księżniczkę prowansalską Małgorzatę. Choć małżeństwo to zawarto z potrzeb politycznych, gdyż scementowało ono Prowansję z Koroną francuską, było ono bardzo szczęśliwe. W chwili ślubu panna młoda miała zaledwie piętnaście lat, ale małżonków połączyła nie tylko miłość, lecz także głębokie zrozumienie swych ról. Ze związku tego narodziło się jedenaścioro dzieci, z których Filip III został później następcą ojca.
MĄDRY I POBOŻNY
Przez następnych 36 lat Ludwik IX rządził jako wybitny władca chrześcijański. Przeprowadził szereg reform wzmacniających władzę królewską. Ujednolicił system monetarny, kontrolował finanse państwa i usprawnił jego administrację. Karał nieuczciwych urzędników i wynagradzał straty poszkodowanym. Ustanowił system sądów królewskich, do których można się było odwołać od wyroków baronów feudalnych. Sam zasiadał pod dębem w Vincennes, by sprawować sądy. Ograniczył władzę panów feudalnych i wspomógł rozwój miast, na przykład przez regulacje dotyczące cechów.
W 1257 r. założył w Paryżu kolegium teologiczne, które stało się zalążkiem Sorbony. Zwalczał lichwę i nierząd, a także „sądy Boże” w postaci pojedynków. Wspomagał klasztory, w tym szczególnie nowo powstałe zakony franciszkanów, dominikanów i Zakon Rycerzy Świętego Łazarza opiekujący się trędowatymi, jak również instytucje charytatywne. Sam często usługiwał biednym i chorym. W życiu codziennym praktykował ascezę. Prawdopodobnie był tercjarzem dominikańskim lub franciszkańskim. Był też mecenasem sztuki, czego rezultatem była ufundowana przezeń wspaniała Sainte-Chapelle w Paryżu, w której przechowywano relikwie korony cierniowej i krzyża Chrystusa. Działał w duchu XIII-wiecznego odrodzenia Kościoła, którego symbolami byli święci Dominik, Franciszek, Bonawentura i Tomasz z Akwinu. Spotkania Ludwika z tym ostatnim to rzadki przykład współpracy władcy i mędrca.
W 1242 r. na wybrzeżu akwitań- skim wylądowały wojska angielskie pod wodzą króla Henryka III, który, wsparty przez rebeliantów francuskich, zażądał pewnych spornych terenów. Ludwik odniósł błyskotliwe zwycięstwo w bitwie pod Taillebourg, co zmusiło Henryka do odwrotu.
W OBRONIE ZIEMI ŚWIĘTEJ
Również krucjaty traktował święty król jako wojny w obronie miejsc świętych dla chrześcijan przed muzułmanami. Gdy w 1244 r. zdobyli oni Jerozolimę, Ludwik zorganizował i sfinansował VI wyprawę krzyżową z udziałem rycerstwa francuskiego. Poprowadził ich do walki osobiście, ale Jerozolimy nie odbił, a sam dostał się do niewoli. Wykupiony za cenę dwuletnich poborów podatkowych, wrócił do kraju, w którym w tym czasie jego matka stłumiła kolejną rebelię poddanych.
We wszystkich działaniach politycznych król Ludwik kierował się głęboką wiarą. Na przykład, gdy podczas wystawienia Najświętszego Sakramentu w królewskiej kaplicy Ludwik pracował w swoim gabinecie, wpadł tam jeden z dworzan, krzycząc: „Panie, w Hostii wystawionej na ołtarzu ukazało się Dzieciątko Jezus!”. Król odparł ze spokojem: „Nawet gdybym ujrzał cud, to nie mógłbym mocniej wierzyć w obecność Chrystusa w Eucharystii”.
Kiedy sułtan Egiptu umocnił swoją władzę na Bliskim Wschodzie, podbił Galileę i Cezareę Nadmorską, spustoszył Cylicję i zdobył Antiochię, Ludwik ruszył na VII krucjatę. W lipcu 1270 r. wojska królewskie wylądowały w Tunisie, ale były mniej liczne niż poprzednio. Co gorsza, wybuchła tam epidemia, która zabrała króla spośród żyjących. Zmarł on 25 sierpnia 1270 r. w aureoli wielkiego, choć nieskutecznego obrońcy chrześcijaństwa. Jego zwłoki sprowadzono do Francji i uroczyście pochowano w paryskiej bazylice Saint-Denis. Już w 1297 r. papież Bonifacy VIII dokonał jego kanonizacji. Jego relikwie znalazły się w wielu miejscach w Europie. Święty król Ludwik był przez stulecia natchnieniem Francji i chrześcijańskiej Europy, stawianym wręcz za wzór chrześcijańskiego władcy.
CHRZEŚCIJAŃSKIE KORZENIE EUROPY
Św. Ludwik IX, król
germ. hlud sławny, głośny; wig walka, bitwa, wojna
Św. Ludwik IX, król (1214-1270). Był synem Ludwika VIII i Blanki Kastylijskiej. Mając 12 lat wstąpił na tron. Przez pewien czas sprawowała w jego imieniu rządy regencyjne królowa matka. W 1230 roku ożenił się z Małgorzatą, córką hrabiego Prowansji. Ludwik był wybitną osobowością. Wzorowy mąż i opiekun licznej rodziny Jako polityk zręczny i rozważny Francję doprowadził do rozkwitu. Powołał parlament. Zreformował administrację, sądownictwo oraz system monetarny Zakazał wojen prywatnych i pojedynków oraz lichwy. Odegrał poważną rolę w fundacji Sorbony Był mecenasem sztuki, co najbardziej upamiętnia sławna kaplica Sainte-Chapelle w Paryżu. Popierał i ufundował wiele instytucji charytatywnych. Sam opatrywał chorych i niejednokrotnie gościł ubogich u swego stołu. Żył skromnie, prowadząc życie religijne, pełne surowej ascezy, czym ściągnął na siebie zarzut, że jest „królem mnichów”. Ludwik brał dwukrotnie udział w wyprawach krzyżowych. Podczas siódmej wyprawy w latach 1248-1254 przez Cypr dotarł do Egiptu. W trakcie jednej z walk dostał się do niewoli. Po złożeniu okupu przebywał w Palestynie, gdzie prowadził układy w sprawie państwa krzyżowców. W 1270 roku podjął na nowo wyprawę krzyżową. Podczas niej zmarł na tyfus u bram Tunisu 25 sierpnia 1270 roku.
Kanonizowany przez Bonifacego VIII (1297).
Jest patronem kilku żeńskich zgromadzeń zakonnych noszących jego imię; drukarzy fryzjerów, hafciarek, introligatorów, kamieniarzy krawców, piekarzy pielgrzymów, niewidomych, rybaków, tkaczy, uczonych.
W IKONOGRAFII św. Ludwik przedstawiany jest w stroju królewskim z koroną na głowie.
Jego atrybutami są m. in.: gwóźdź, korona cierniowa, korona cierniowa i wokół gwoździe, lilia, trzy lilie na tarczy miecz, obrączka, sokół, wieniec laurowy.
Św. Józef Kalasanty, kapłan
hebr. jasaf przydać; Joseph lub Jehoseph „niech Bóg pomnoży”
Św. Józef Kalasanty, kapłan (1556-1648). Urodził się w rodzinie szlacheckiej, w Paralta de la Sal na terenie Aragonii (Hiszpania). Po studiach teologicznych przyjął święcenia kapłańskie (1583), następnie podjął pracę duszpasterską oraz w administracji kościelnej. W kilka lat później towarzyszył kardynałowi Markowi Colonnie w podróży do Rzymu. W Wiecznym Mieście uderzyła go wielkomiejska nędza, a zwłaszcza zaniedbane bezdomne dzieci. Z myślą o nich otworzył na Zatybrzu pierwszą powszechną, bezpłatną szkolę w Europie (1597). Chcąc kontynuować tę pracę oraz tworzyć nowe placówki, założył razem ze współpracownikami zgromadzenie Kleryków Regularnych dla Chrześcijańskich Szkół – zwane pijarami. Otrzymawszy aprobatę Piusa V (1617), zaczęto ono rozwijać się w Italii, na Morawach, w Czechach i w Polsce. W 1621 roku Józef został generałem zgromadzenia. Jego następne lata wypełniły cierpienia fizyczne i duchowe. Przyjmował je cierpliwie i pokornie. Pozostawił po sobie około 5000 listów, będących bogatym źródłem wiedzy o Świętym i jego dziele. Jego relikwie znajdują się w kościele św. Pantaleona w Rzymie.
Beatyfikowany przez Benedykta XIV (1748). Kanonizował go Klemens XIII w 1767 roku. Jest patronem pijarów oraz szkół katolickich.
W IKONOGRAFII Święty przedstawiany jest w habicie zgromadzenia.
Jego atrybutami są: lilia, księga, mitra i kapelusz kardynalski jako znak odmówionych godności, pióro pisarskie.
Inni patroni dnia
Św. Józefa Kalasantego, kapłana († 1648)
śwśw. Euzebiusza, Peregryna, Poncjana, Wincentego († II w.)
św. Genezjusza m. († ok. 303)
św. Grzegorza bpa Utrechtu († 775)
św. Juliana z Syrii m. († IV w.)
św. Menny bpa w Konstantynopolu († 552)
bł. Michała Carvalho kpł. m. w Japonii († 1624)
św. Tomasza bpa w Herford († 1282)